1. Startsida
  2. Press
  3. [2024-12-29] Höj priset på bensin och diesel för att gynna elbilar
Debatt | 2024-12-29
BIlar som bildat kö och som släpper ut avgaser

Höj priset på bensin och diesel för att gynna elbilar

En bil används i snitt 19 år innan den skrotas, vilket innebär att de bilar som nu säljs statistiskt är i bruk ända till 2043. Det är därför illavarslande att bensin­fordon är på frammarsch i Sverige. Nu behövs en politik för att stärka elektrifieringen så vi inte fastnar i ett långvarigt beroende av fossilt bränsle, skriver transport- och mobilitetsexperter vid IVL Svenska Miljöinstitutet på DN Debatt.

Debattartikeln publicerades den 29 december 2024, läs den här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller ett referat nedan.

I fjol utgjorde elbilar 38 procent av nybilsförsäljningen, men hittills i år har andelen minskat till 34 procent. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Minskningen beror bland annat på sänkta skatter på bensin och diesel samt på den avskaffade elbilsbonusen. I stället är bensinbilar på frammarsch. Under två år har andelen bilar som har bensin som primärt driv­medel ökat och uppgår hittills i år till 35 procent av de nya bilarna.

Nuvarande långsamma elektrifieringstakt får stora konsekvenser på sikt. I våra beräkningar har vi testat två scenarier för hur snabbt nybilsförsäljningen elektrifieras. I det ena fallet antar vi en snabb elektrifiering där hela nybilsförsäljningen består av rena elbilar 2030. I det andra fallet utgår vi från en långsammare elektrifieringstakt, där 67 procent av nybilsförsäljningen antas vara elbilar 2030 för att sedan vara uppe i 100 procent 2035, vilket är beslutat av EU.

Skillnaden i hur många bensinbilar som rullar 2042 blir markant. I det ambitiösa scenariot kommer det 2042 att finnas drygt 700 000 bensinbilar kvar i trafik (inklusive laddhybrider), vilket är 11 procent av hela personbilsflottan. Men i det långsammare scenariot ökar antalet bensinbilar till 1,1 miljoner, alltså ungefär 17 procent av bilflottan.

Detta pekar på vikten av att snarast öka tempot i elektrifieringen av person­bilarna och även att främja nya förnybara alternativ till bensin som kan användas i befintliga bensinmotorer, motsvarande HVO (hydrerad vegetabilisk olja) för diesel.

Vi anser därför att rege­ringen ska:

  • Föra en politik som ger högre priser på fossil bensin och diesel. Det behövs för att få en effektiv minskning av utsläppen, och det gynnar elektrifiering, användning av biodrivmedel och mer gång, cykel och kollektivtrafik.
  • Återinföra bonusen för inköp av nya elbilar. Tillsammans med högre fordonsskatt för bilar som har höga utsläpp kan bonusen användas för att gynna elbilar med mindre batterier, och därmed bromsa utvecklingen mot allt större elbilar som kräver mer metaller. Regeringens aviserade elbils­bonus riktad till landsbygden är ett steg på vägen, men inte tillräckligt.
  • Införa styrmedel som främjar syntetisk biobensin. Med låga priser och låg reduktionsplikt har drivmedels­bolagen i dagsläget inte tillräckliga incitament att investera i nya förnybara alternativ till bensin. Både etanol (E85) och biogas, som efter konvertering kan användas i bensinmotorer, minskar dessutom i användning och kommer sannolikt inte finnas kvar på marknaden 2042.

Tobias Gustavsson Binder, expert på transportsektorns klimatomställning
Anders Roth, mobilitetsexpert, IVL Svenska Miljöinstitutet
Åke Sjödin, avgasexpert, IVL Svenska Miljöinstitutet