3. [2015-03-18] Invigning ”Nytt ljus på Albyberget”
Nyhet | 2015-03-18

Invigning ”Nytt ljus på Albyberget”

Torsdagen den 19 mars klockan 19.00 är det invigning och premiärvisning av de vinnande bilderna i projektet ”Nytt ljus på Albyberget”. Bilderna ska lysa upp gångvägen mellan tunnelbanan och Rådmansbacken på Albyberget och är en del i att göra området tryggare och mer energieffektivt.

Projektet ”Nytt ljus på Albyberget” ska med hjälp av ny led-teknik och utsmyckning med ljusbilder göra att Albyberget i Alby upplevs tryggare och blir mer energieffektivt. Bakom projektet står Botkyrka kommun, IVL Svenska Miljöinstitutet fastighetsbolaget Mitt Alby och Konstfack.

– Tanken med ljusbilderna är att skapa en positiv konstupplevelse samtidigt som de fungerar som delar i den nya förbättrade gångvägsbelysning, säger Anja Karlsson på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Det är boende i Alby som skickat in bilder på temat ”Vårt Alby”. Totalt har det kommit in 20 bildbidrag och sex stycken har valts ut för omröstning. Två av dem kommer stå som vinnare och lysas upp betongplattor längst gångvägen som går mellan tunnelbanan och Albybergets västra sida. Boende på Albyberget har uttryckt att just den sträckan känns mörk och otrygg.

Förutom de två vinnande bidragen så kommer även ljusbilder lysa upp två stenväggar längst gångvägen. Ljusbilderna som visas där är tillägnade bilder gjorda av Grindtorpsskolans elever och kommer att bytas ut med jämna mellanrum.

För mer information kontakta:
Anja Karlsson, anja.karlsson@ivl.se

Projektet ”Nytt ljus på Albyberget” är en del av projektet SubUrbanLab. Arbetet utförs med bidrag från Vinnova genom JPI Urban Europe.