3. [2015-03-26] Bilder lyser upp Albyberget
Nyhet | 2015-03-26

Bilder lyser upp Albyberget

Nu är ljusprojektet ”Nytt ljus på Albyberget” officiellt invigt. Torsdagen den 19 mars 2015 var det invigning av ny ljussättning och upplysta konstverk på gångvägen mellan tunnelbaneuppgången vid Tingstorget och Rådmansbacken på Albyberget. Projektet är en del i att göra området både tryggare och mer energieffektivt.

I en tävling deltog 20 bidrag med inskickade bilder på temat ”Vårt Alby”. Sex motiv valdes ut för en omröstning på webben där två vinnare slutligen kunde utses. Vinnare blev Tamona Korkia, 26 år, med bilden ”Vi är lika” och Jasmine Icke, klass 9, Alby med bilden ”Nej till rasism”.

Bakom projektet ”Nytt ljus på Albyberget” står Botkyrka kommun, IVL Svenska Miljöinstitutet fastighetsbolaget Mitt Alby och Konstfack. – Tanken med ljusbilderna är att skapa en positiv konstupplevelse samtidigt som de fungerar som delar i den nya förbättrade gångvägsbelysning, säger Anja Karlsson på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Utöver de båda vinnarna kommer bilder från eleverna i klass 5 på Grindtorpsskolan att få sina teckningar ljusbelysta längs gångvägen. Elevernas bilder kommer att belysas på platsen under två veckor, för att sedan bytas ut.

För mer information kontakta:
Anja Karlsson, anja.karlsson@ivl.se  , tel. 010-788 66 49

Projektet ”Nytt ljus på Albyberget” www.nyttljus.eu är en del av projektet SubUrbanLab, www.suburbanlab.eu. Arbetet utförs med bidrag från Vinnova genom JPI Urban Europe.